Informatie

     Beschikbaarheid voorstellingen
We hebben 3 teams van kinderen, die spelen in de voorstelling en 2 violisten. We zijn dus flexibel en kunnen veel voorstellingen geven vanaf 1 maart 2020 (na de voorjaarsvakantie) tot 20 mei (hemelvaartvakantie). Zowel door de weeks als in het weekend. Onder voorbehoud van beschikbaarheid spelers i.v.m. het verkrijgen van schoolverlof en i.v.m. de bepalingen van de wet op de kinderarbeid, die het aantal optredens per kind maximeert.

     Doelen

  • Een bijzondere voorstelling voor kinderen en ouderen, die lang bijblijft en tot nadenken stemt. Theater als middel om mensen te bereiken, te boeien en te ontroeren;
  • Een eerste positieve kennismaking voor veel kinderen met ‘theater’, in een non-entertainmentsetting. 
  • 40 voorstellingen, 8000 boeken, 2000 podcasts met x toehoorders; 
  • Informatie en educatie over WOII en de Holocaust; 
  • Positionering van een minderheid (Joodse Nederlanders) als deel van een multiculturele samenleving. Hechte vriendschap tussen twee kinderen uit verschillende subculturen als uitdrukking daarvan; 
  • Preventief bijdragen aan het ‘nooit weer’ van oorlog en Holocaust door nadrukkelijke vertaling van het historische verhaal naar het heden.


Herdenken hoe erg het allemaal was, is goed, maar niet genoeg. Nodig zijn inzicht en alertheid ten aanzien van achterliggende mechanismen. Zoals (sluimerende) stereotyperingen, (groeps-)vooroordelen, meeloopgedrag, angst voor en afzetten tegen ‘de anderen’, uitsluiten en zondebokken, als voorlopers van discriminatie, racisme, antisemitisme, vervolging van minderheden en erger. Deze mechanismen doen zich altijd en overal voor, op grote en op kleine schaal, in de eigen leefwereld van kinderen en bijvoorbeeld in een schoolklas. In de voorstelling zie je zowel het passieve – het wegkijken en het meelopen, waardoor zovelen werden gedeporteerd – als het actieve – het heroïsche, zoals verzet en onderduiken, waardoor (relatief) weinigen werden gered. Gemakzuchtige stereotypen worden voorkomen, zoals: de Duitsers, de Nederlanders, de Joden, als resp. de kwaden, de goeden en de slachtoffers. De werkelijkheid is genuanceerder. Goed en kwaad lopen vaak door elkaar. Soms in één persoon zoals ook in de voorstelling te zien is.

     Muziek
Er is speciaal voor deze voorstelling muziek geschreven. Live gespeeld door een violist, met ingespeelde arrangementen. De muziek dienst als intro van scènes en als sfeerondersteuning en versterking van emoties. De herkenningsmelodie is van oorsprong een Jiddisch afscheidsliedje, ’Lieve Es, gaat op reis en weet niet waarheen. Komt zij ooit weer veilig thuis?’ Evenals de vrolijke melodie aan het slot: ’vrij, dat wil ik zijn, niet opgesloten in een hokje klein, vrij dat wil ik zijn, zingen, spelen, dansen in de zon…!’ Bij schoolvoorstelling wordt dit lied aan het eind van de voorstelling door de kinderen meegezongen.

    Historische locatie
De Rotterdamse wijk Kralingen vormt de historische omgeving waarbinnen het verhaal zich afspeelt. De straten, lanen, huizen, winkels, kerken en park staan er nog steeds. Slagerij van Linschoten ook (inmiddels al 110 jaar!). De omgeving, de context van het verhaal is dus echt. Je kunt er gaan kijken. De gebeurtenissen en de personages in het verhaal zijn niet echt, maar verzonnen. Wel zouden ze heel goed zo bestaan kunnen hebben of zou het allemaal zo gebeurd kunnen zijn. Soms gebeurde het ook op vergelijkbare wijze, maar op andere plekken. Eventuele gelijkenissen met personen is toeval. Ook is het verhaal niet autobiografisch. De schrijver, Peter Lems (1947) kent de oorlog alleen ‘van horen zeggen’.

Ja, ik bestel 1 boek ad € 20,- en geef er 3 weg
Aan wie geeft u de boeken weg?

* Deze velden zijn noodzakelijk om in te vullen.

** De prijs is inclusief btw. Exclusief verzendkosten (ad. € 4,00).