1 Educatieaanbod voor scholen
– Schoolvoorstellingen in theater (of stream of film)
– Boek voor elk kind (incl AV-link)
– Handleiding + format voor nagesprek
– Reacties leerkrachten
– Overige educatieve activiteiten

    2 Educatieve doelen
– Vermeerdering kennis over WO2 en over de Jodenvervolging
– Inzicht in het (sluipende) proces van vooroordelen > uitsluiting > racisme > eliminatie
– Ontwikkelen van alertheid bij kinderen in het herkennen dat e.e.a. zich ook nu en in eigen omgeving afspeelt

Door het verhaal/voorstelling zullen de kinderen zich heel snel verplaatsen in het leven van de hoofdpersonen Pieter en Esther en zich identificeren met wat zij meemaken en ondergaan. Het educatieve effect van dit persoonlijke en kleinschalige is zeer groot. We gebruiken geen grote, gewelddadige beelden over oorlog en Holocaust. 

    3 Schoolvoorstellingen
De schoolvoorstellingen in theater worden in principe elk jaar gespeeld in theaters op een groot aantal plaatsen in de periode maart – april (tussen voorjaars- en meivakantie) in aanloop naar 4 en 5 mei. Zie achtergrondinfo voor verdere bijzonderheden. Aanmelden via het reserveringsformulier (laaggeprijsd).

    4 Bijzonderheden boek
Bijzonderheden over het boek. Zie de betreffende deelpagina.

    5 Nagesprek
Een nagesprek met de kinderen door de leerkracht is zeer gewenst resp. noodzakelijk voor de (emotionele) verwerking en voor een didactisch optimaal resultaat. Daarvoor is er een gestructureerde handleiding beschikbaar met 9 thema’s die alle 9 een aantal besproken kunnen worden. Elk thema wordt ingeleid door een compilatie van korte scenes uit de film en een gespreksinleiding, resp. vragen.

    6 Reacties leerkrachten
Voor een samenvatting van de (positieve) reacties van leerkrachten op voorstelling en boek, zie het betreffende document. Het onderstreept het hoge didactische effect van voorstelling + boek + nagesprek.
Waardering voor de ‘speelse’ manier waarop de (soms als moeilijk ervaren thema’s als Jodenvervolging en Holocaust) worden toegankelijk en begrijpelijk worden gemaakt. Ook de directe toepassing van thema’s als vooroordelen, discriminatie, racisme in het heden wordt zeer geapprecieerd.

    7 Meer educatieve activiteiten voor scholen (zie suggesties in het betr. document)
– GPS gestuurde wandelroute m.b.v. mobieltje langs de locaties waar het verhaal zich afspeelt. (Rotterdam-Kralingen) Onderweg luisteren naar het ingesproken verhaal en bij de locaties kijken naar filmpjes, die daar zijn opgenomen (flashbacks uit de herinnering van de grootvader).
– Bezoek ”Joods kindermonument/loods 24” (Rotterdam-KopvanZuid). Van hieruit vonden de kindertransporten naar de Concentratiekampen plaats.
– Bezoek van het gloednieuwe ”Namenmonument” in Amsterdam (met namen van alle 102.000 NL-slachtoffers van de Holocaust
– Beluister podcast-serie ”Echo’s uit de oorlog
– bekijke jeugd-oorlogsfilms
– zoek in educatief materiaal op tweedewereldoorlog.nl
– stel zelf een zoek-, leer-, gedenktocht samen in de directe omgeving langs
oorlogsgraven/erevelden
verzets-oorlogsmusea
gedenktekens.

Theatervoorstelling / film / stream

Over twee kinderen in de oorlog en over de Holocaust.
- als familie (11 - 80+) of als schoolvoorstelling (gr. 7 + 8 + brugklas)

Boek + AV-link

Het verhaal van de voorstelling aangevuld met achtergrondinformatie en een AV-link naar muziek- & videofragmenten uit de voorstelling

Wandelroute langs de locatie uit het verhaal

GPS gestuurde route door de authentieke omgeving van het verhaal, met ingesproken tekst en filmpjes op mobiel.

Korte verhalen
‘Echo’s uit de oorlog’

- als podcast
- als vertelvoorstelling